Poesie císařovny

19.08.2012 13:21

 

ze stránek: https://www.cisarovna-sisi.wz.cz

 

"Jsem racek a nemám žádnou zem,

žádný břeh nezvu svým domovem."

"Jsem chvíli tu a chvíli tam

od vlny k vlně přelétám."

 

 

Ischl - Červánky (1885)

"Na verandě mramorové, 
kde se planá réva pne, 
vanilka a pyšná růže 
vzduchem voné omamně, 

kde ledovec v modré výši 
jiskří barvou červánků, 
když se v záři zlatorudé 
slunce chystá ke spánku, 

tady jsme se sešli znova. 
Po roce. Jak ten čas běží! 
Zatím naše láska mrtva 
na marách tu tiše leží. 

Mluvili jsme o všem možném, 
smáli jsme se vesele, 
přitom v srdci bolela nás 
blízkost oné zemřelé. 

Při rozchodu vyprosil sis 
polibek. A najednou 
obraz dávno zasunutý 
vynořil se přede mnou. 

Myslím na ten dávný večer, 
zima byla, sněžilo, 
když mé políbení žhavé 
poprvé tě spálilo. 

Lásko v sněhu narozená! 
Dnes, když v plném rozkvětu 
léto voní kolem tebe, 
ty, ach, mrtva ležíš tu!"

(V roce 1886 ze zámku Gödöllö)

"Ve velkém osamění 
skládám své malé písně. 
V srdci mám utrpení 
a duch můj je pln tísně. 

Jak mladá jsem kdys byla, 
bohatá nadějemi! 
Jak tryskala má síla 
a svět byl otevřený. 

Žila jsem, milovala, 
svět prošla, touhou hnána; 
Jen klamu, oklamána."